16 Oktober 2012

DIY: Transform your old dress to a new fresh look!

Happy Tuesday guys!..

Korang kenal tak dengan Hatta Dolmat?..ala yang designer baju/dress yang cantik-cantik tuu..especially baju pengantin..lawa kan? Pernah terfikir tak.. nak deco baju korang macam yang dia buat tu..? Seriously dia memang kreatif kan..seperti ada sentuhan ajaib pada setiap dress yang dia design and yess he inspired me alot.

So today aku nak share dress lama yang telah diberi nafas baru..dengan  menambah sedikit hiasan pearl kat bahagian leher walaupun ketara boleh dilihat ketidakseimbangan disitu..tetapi secara peribadi hasilnya sangat memuaskan hati sebab nak buat hiasan kat bahagian leher tu..percaya atau tidak telah melalui 4 siri rombakan..memang poning lalat jugaklah dibuatnya..



And yess..Ini adalah dress yang dah siap..what say you guys?



Ini pulak dress asal yang plain tanpa hiasan..quite boring is it ? Tu pasal la tangan aku tersangatlah gatal nak buat hiasan kat dress ni..

So..korang dah pun lihat transformasi dress lace daripada kosong tak ada hiasan kepada ada hiasan kan..?So now aku nak share sikit macam mana aku membuatnya..Can we start now..? Haiyaai Captain!

Bahan-bahan yang kita perlukan untuk membuat hiasan kat bahagian leher dress ni adalah seperti Jarum dan benang, manik serta pearl.

Cara-cara membuatnya: 


Sebenarnya aku tak ada step-step tertentu mahupun jalan kerja untuk korang ikut sebab masa aku menjahit hiasan kat bahagian leher dress ni, aku tak ada buat lakaran terlebih dahulu dari segi nak buat bentuk kat leher tu macam mana..cuma yang aku nak kongsikan bersama ialah aku menjahit hiasan ni secara melengkung dan kemudian penuhkan setiap ruang yang dah dibuat secara melengkung tu supaya nampak padat..

Last-last bila tengok balik, ianya lebih kepada bentuk daun..bentuk yang biasa dan aku rasa korang pun boleh buat..sebelum ni aku ada buat DIY jahit manik kat baju kurung..tetapi memandangkan semua post DIY dah kena delete..aku akan buat sekali lagi nanti.huhu..mungkin dengan lebih detail berserta step-stepnya..bolehlah korang pratikkan kat mana-mana dress korang nanti kan?






2 ulasan: