11 September 2012

Hobi 2 : Mengumpul Duit Syiling dari pelbagai Negara.

Sejak zaman sekolah rendah lagi aku dah nampak sangat yang minat aku lebih kearah mengumpul sesuatu benda untuk dijadikan sebagai koleksi..dan tiada apa yang hendak dihairankan sangat bila kesemua koleksi itu masih ada sehinggalah ke hari ini..

Selain mengumpul setem, aku amat suka mengumpul duit syiling dari pelbagai negara, dan kesemua duit syiling ini aku perolehi daripada bapa yang ketika itu bekeja di Sudan. Adalah sesuatu yang menyeronokkan apabila kita dapat melihat mata wang dari negara lain. Sudah pasti setiap mata wang mereka punya keunikkan yang tersendiri dari segi reka bentuk dan berat.


Ini adalah antara koleksi duit syiling dan kertas yang aku ada. Duit syiling ni ada yang dari negara Australia, New Zealand, Canada, India, Great Britain, Arab, Hong Kong, Indonesia dan banyak lagi..Tetapi koleksi duit syiling yang paling banyak aku ada adalah dari Thailand.
 

Ini adalah koleksi mata wang Thailand yang aku ada..Kesemua duit syiling dan kertas ini aku perolehi daripada En.Kekasih ketika dia training di Thailand pada tahun lepas..Bila tengok duit syiling Thailand ni, sumpah aku tak tahu mana satu seposen, dua posen dan RM1..dah semua dalam bahasa Thailand..Tak pasal-pasal, kalau shopping kat sana, seperti menderma jadinya..suka hati jer bagi duit..sebab tak tahu nilai..Tapi tak adalah sampai macam tu sekali kan.?hehe..


Duit dari china ni pun pemberian daripada En.Kekasih semasa dia training kat China..Setiap kali dia outsation ke Luar Negara, memang aku tanpa segan silu akan minta duit daripada beliau sebagai kenang-kenangan..Seperti hari ini, ada jugak faedahnya bila dikongsi bersama anda yang mungkin punya minat yang sama kan..? hehe.


Antara koleksi duit syiling dan kertas yang aku ada..iaitu daripada Mynmar, Filipina, Sudan dan juga Arab Saudi.


Berbanding dengan wang kertas, aku lebih menyukai duit syiling sebab lebih senang nak dijaga dan suka melihat reka bentuk setiap duit syilingnya yang unik..yang ada tanda (?), adalah koleksi duit syiling yang aku tak tahu dari negara mana.. Tetapi, setelah cari punya cari dekat About.Com pasal coins..Duit syiling tersebut adalah dari Negara Bangladesh, German dan Great Britain.

P/s: Anda juga gemar mengumpul dut syiling dari pelbagai negara..kongsikanlah bersama ye :)

Entri berkaitan : Mengumpul setem.




4 ulasan:

  1. duit lama tu kalo simpan elok2 nnt ade la yg beli dgn harga yg tinggi.. :)

    hmm.. font tu kan, kalau tukar kpd font lebih professional mesti lg sng/selesa nk baca.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh saya tahu berapakah modal yang perlu ada untuk memiliki syiling united states of america quarter dollar 2 .kalau x keberatan msj no nie utk menjawab soalan saya

      Padam
  2. MeuzAngelo: Betul tu..jadi koleksi jer la skrg ni..hehe.

    BalasPadam