28 Oktober 2012

DIY:Colour Your Mug Holder.

Hye korang!! What a wonderful weekend bila idea datang mencurah-curah tanpa dipinta..selalunya aku tak terpikir mahupun berfikir pun apa yang aku nak buat..tapi bila tak terpikir nak buat apa-apa tu lah selalunya terasa nak buat itu dan nak ubah yang ini lah..Oh my Idea!!..Nak tahu kali ni aku nak buat apa pulak? Its a Mug Holder!. 

Sebenarnya Mug Holder ni diperbuat daripada kayu dan ianya memang dah lama dibeli..cuma bila ianya digantung kat dinding dapur, serba tak kena sebab ianya tak ada warna dan nampak tak ceria je..jadi aku tiba-tiba teringat yang adik ada watercolour..pikir punya pikir rasa nak mewarnanya la pulak..tetapi boleh ke? menjadi ke nanti?

And yess..ianya menjadi.! kalau diikutkan planning asal, aku nak buat colourful tetapi yang colourful tu buat untuk bilik oklah kot..Then nak padankan warna hijau dan kuning supaya warnanya lebih outstanding..nasib baiklah teringat yang warna dapur pun kuning jugak..Lepas tu nak tukar pergi warna Sky Blue..macam serba tak kena pulak warna sky blue nya..last-last guna je lah warna dark green dan yellow green..abis cerita..So, what say you guys?

Now, kita proceed kepada bahan-bahan yang akan digunakan..tak banyak bahan yang kita nak guna untuk colouring mug holder ni sebenarnya..kalau korang memang dah ada bahan untuk mewarna lagilah bagus..tapi jangan pula guna pensel warna..kang seminggu pun belum siap lagi mug holder..pensel warna pula dah sependek ibu jari..macam mana tu..?hehe..


Bahan-Bahan yang diperlukan: 



Okay, ini adalah warna yang aku gunakan untuk mewarna mug holder..Warna yang aku gunakan adalah macam yang korang boleh tengok kat gambar atas iaitu Green dan Yellow green.

Bahan pun dah ada, apa lagi bolehlah kita mulakan pertandingan mewarna..Oh No!!..dah macam mengimbas kembali zaman tadika la pula..Jujurnya aku memang failed bab mewarna..Apa-apa pun, aku terima hakikat itu dengan hati yang terbuka..nasib baiklah mug holder ni hanya warna ikut bentuknya je..fuhh..berpeluh tangan bila pegang berus cat.

Cara-Cara Membuat: 

 Step 1: Mula-mula, korang warnakan bahagian bawah Mug Holder tersebut dengan warna pilihan korang sendiri dan paling penting buat dengan berhati-hati serta penuh kasih sayang. Hasilnya korang boleh tengok kat second picture tu..Yang tu kiranya Fasa Pertama sudah selesai..


Step 2: Fasa Pertama dah pun selesai..seterusnya, korang warnakan pula bahagian atas mug holder yang kosong dengan warna pilihan korang sendiri..Untuk memudahkan korang mewarna, pastikan cara korang mewarna tu adalah lurus dari atas kebawah ye..ikut garis kayu tu.


Hasilnya..

Mug Holder dah siap diwarnakan..So, how is it look like? okayy tak? now cuma tinggal nak warnakan bahagian bulat tu jer..can we make it colourful? Of  Course you can! :p


Okayy..now tinggal yang bulat lagi untuk diwarnakan..korang boleh warnakan dengan warna yang pelbagai supaya ianya nampak ceria..:)


 
And yeayy! Mug Holder dah siap diwarnakan..Next time nak buat colourful mesti bestkan then simpan kat bilik sebagai penyangkut baju..Oh My..can't wait to do it!..so guys.guys..GudLuck okayy?


4 ulasan:

  1. Wah lawa ! :D Comel comel pula tu , nanti boleh cuba ni. Hekhek

    BalasPadam
  2. Sa Michaisi: Hehe..try la buat satu..lgpn simple je cara buat tu.Gudluck ya!:)

    BalasPadam
  3. wah kreatif3..tak terfikir pon nak buat gitu..tengs dear

    BalasPadam
  4. SukaKartun: Cuba2 je tu mulanya..tak tau pulak mjadi.hehe..anyway, ur wcome Dear..try la buat satu ye :)

    BalasPadam