30 Oktober 2012

DIY: Accessories Holder.

Oh my October!!..kita dah sampai ke penghujung October now guys..For me..this was a great October ever..why? Rezeki murah dibulan October, Idea yang mencurah-curah untuk DIY project..and the most important is..31 October adalah Birthday my belove friend.Yeay!! Bagi anda yang selalu menjenguk Blog p.s:iloveyou..thank you so much..you guys are my inspiration..:)

And heyy..today ada lagi Diy project yang aku nak share. Very simple and hope you guys like it...Honestly, aku memang suka bab bertukang ni walaupun hasilnya mungkin biasa sahaja but yess I'm really enjoy it..guess what..? ianya adalah Accesories Holder!. Dah lama bermimpi dan berangan nak satu.huhu..kalau beli kompom mahal terutamanya yang ada design comel-comel tu..Its okayy, bila kita tak mampu nak beli satu..kenapa kita tak cuba buat sendiri walaupun mungkin hasilnya jauh berbeza..yang penting dah ada satu pun dah puas hati. Am I right?

Inilah dia Accessories Holder yang aku dah buat..sangat simple dan biasa-biasa sahaja sebenarnya..yang penting dah ada tempat untuk gantung accessories..Honestly, aku bukan pengumpul tegar untuk rantai dan gelang..malah itu adalah benda yang hanya akan dibeli bila ada function tertentu sahaja..lainlah kalau accessories anting dan cincin..tapi mesti jugak nak organize dia kan..so what do think guys? okay tak?

Bahan yang diperlukan untuk buat Accesssories Holder ni pun tak banyak jugak sebenarnya..Jom check it out apa yang kita perlukan.

Bahan-bahan yang diperlukan: 


Kalau nak tahu mana aku dapat kayu tu..actually masa balik kampung hujung mingggu hari tu..aku tawaflah sekeliling rumah kot-kot ada harta karun yang aku boleh jumpa dan guna..lepas tu, ternampak la kayu bulat tersebut dan terpikir nak buat apa dengan kayu ni? hanya bila dah sampai rumah baru ada idea..nasib baik sempat bawa balik, kalau tak dah berasap dijadikan kayu api..Hmm..nampaknya aku dah menyelamatkan nyawa sebatang kayu..hmm.terharulah sangat.peace!


Cara-cara Membuat:


 Step 1: Mula-mula, korang mesti paku kat bahagian tengah-tengah kayu tersebut dengan alasnya..supaya seimbang. Pastikan hasilnya seperti gambar kedua tersebut..kalau tiba-tiba korang memaku kayu tersebut dan dapat hasil yang berbeza..errr itu tak dapat den nak membantu..


 Step 2: Memandangkan aku mengunakan sekurang-kurangnya 3 warna, maka aku buat penanda dengan menggunakan cellotape sampai kat bahagian mana aku nak warna kayu tersebut..Macam kat gambar diatas, aku guna warna hitam dahulu dan hasilnya seperti gambar dibawah tersebut.


Step 3: Langkah yang berikutnya ialah, warnakan bahagian yang seterusnya dengan warna pilihan korang sendiri. Kalau dah, lekat penanda pada warna hitam dan merah seperti gambar diatas untuk mewarna ruang kosong kat bahagian tengah-tengah kayu. Boleh jugak kalau nak warna merah sahaja..tetapi aku guna warna lain sebagai penanda untuk kayu tersebut jadi taklah gelap abis je kayu tu nanti.


 Step 4: Haa..inilah masanya korang buat hiasan sikit kat kayu tersebut..aku suka yang simple jadi, aku hanya lekatkan sticker bling-bling yang sepatutnya lekat kat handphone kat bahagian tengah kayu tersebut..wah, sangatlah ekonomi..semuanya barang recyle..hehe.


Step 5: Okayy guys, sekarang hanya tinggal bahagian tapak kayu tu sahaja yang perlu di cat, jadi korang catlah bahagian tapak tu dengan warna pilihan korang okayy?

Hasilnya...

Haa..dah siap pun..Untuk langkah yang terakhir..korang pakulah kat mana-mana bahagian kayu tu dan kalau boleh, nak warnakan paku tu pun boleh jugak..Alahai..dah macam pokok pula aku menengokknya..hehe..so guys, okay tak..?

Now..korang pun dah buat untuk diri-sendiri jugak..Gudluck guys!! :p

4 ulasan:

  1. kreatif..tp kaler tu nnt xtanggal ke ea??

    BalasPadam
  2. Fardiyah: Taklah kaler tu tanggal..janji jangan basahkan kayu tu dengan air je..sbb cma pakai watercolour je.kalau ada warna utk cat kayu sendiri lglah bgus..:)

    BalasPadam
  3. nnt mau try la. hehe. thank u for the DIY :D

    BalasPadam
  4. Yaya ade: sure, try la buat dear..boleh ikut step2 kat situ :)

    BalasPadam