23 Ogos 2011

BAB 1. Kisah Kita.

Mengingati Dia..aku tersenyum. Tak sangka kan kita boleh couple?..Aku ingat kau akan berputus asa bila aku ceritakan semua keburukan dari A sampai Z. Macam burung murai tercabut ekor aku memburukkan diri, rupanya kau tak makan saman jugak ye..masih jugak nak mengorat. Lalu aku tersenyum..nanti la kau mamat..kau belum kenal lagi ngan aku.

Kisahnya:

"Mama..ada sorang laki kan suka tau kat mama.. "
aku yang lurus tak berapa nak bendul pun tanya "Siapa ?" 
"Adala..tapi kan dia comel macam teddy bear..kalau mama couple ngan dia..boleh la kita setiap hari naik keta pegi kuliah.hehe"
Ekk.? 


Hurmm..korang jangan salah paham ye..mama tu merujuk kepada aku masa zaman universiti dulu..ada kisah disebalik nama itu..sungguh negative okay..tapi korang jangan pikir kuning sampai meroyan pulak ye..bukan bermaksud aku ni mak ayam..tak ada maknanya aku nak jual ayam dan anaknya masa masih bersekolah..Haram2.

Sedikit tentang Aku:

Aku melanjutkan pelajaran kat UiTM Sabah pada tahun 2007. Agak2 la berapa la umur aku sekarang..Course yang aku ambik masa tu ialah Degree in Business Economics. Bunyi macam meletup.Haa, cubalah korang belajar..paling kurang pun keluar darah hijau..Ingat aku suka..tapi tak jugak aku membenci. Tapi, pernah jugak la hidung aku berdarah masa study untuk subjek business law. Ingatkan dalam drama tv je ada..rupanya wujud jugak ye..bertuah aku..benda malang gitu berlaku kat aku.Jess..jess.

Masa aku kat Universiti, aku ada 3 orang anak perempuan..Kak long, Kak Ngah dan Adik. Hurmm..diaorang la pengarang hati dan jantung..mereka adalah segalanya buat aku sehinggalah munculnya Aunty Ros dan Aunty Mar. Bukan watak antagonis ataupun sampingan..tetapi satu keluarga yang besar..Satu Rumah 9 orang. We called it HOUSEMATE.

Pada orang yang baru nak mengenali aku..1st impression diarong mesti anggap aku pendiam..nerd serta skirt..Skirt? Apa-apalah..tu jugak la tanggapan kawan yang aku kenal sampai sekarang..kata mereka..

Si A berkata :"Dulu kan Jess, kami ingat kau pendiam..kehulu kehilir bawak pen ngan kertas..segala resit pembayaran engkau akan kepilkan..memang nerd abisla"
Si B berkata: "Tapi bila dah lama kenal..kau ni boleh tahan jugak nakal ye nakal macam monyet..tak sangka pulak kan? "
Aku kata: "NO KOMEN."

Hurm..ayat yang paling tepat yang diaorang nak kata sebenarnya adalah, aku SKEMA..skema tu apa..? setahu aku skema permarkahan tu adala. Macam-macam la korang ni.haish..

Peristiwa 1st Sem:

Paling lucu..bila lecture kata kami harus ada pendrive untuk buat assigment, senang nak hantar katanya..Okay kepala yang tak gatal aku garu..PENDRIVE tu apa?..Adui..poning kepala aku..kalau disket tu tahu la..mana nak cari pendrive? harga berapa?mahal ke tidak?..Korang poning..? kalau nak tahu, soalan tu jugak la bertalu-talu aku tanya kat kawan..

Dipendekkan cerita aku ngan Aunty Ros tetap degil nak beli disket sekotak..boleh share2 konon. Haa..berani la korang gelak..kemain naif nya aku masa tu tentang teknologi terkini. Nak dijadikan cerita..dah siap buat assignment, aku nak save kan benda tu kat laptop..bersungguh-sungguh aku mencari.. lalu aku tanya aunty Ros. 

"Tak ada pun aku nampak tempat letak disket ni..? kalau komputer kat rumah aku, ada tau tempat letak..Kenapa la laptop tak ada benda tempat letak disket.? pelik-pelik."

Bila beritahu perkara tersebut kat kengkawan dan anak2.. Amboi kemain korang gelak sakan ya..Gelak la lagi..aku pun nak tumpang sekaki..apa punya ketinggalan zaman la..hampeh betul.

Itu baru sebahagian daripada cerita, belum lagi kalau secara terperinci..tapi ada jugak la benda kedua lucu berlaku. Aku, Aunty Mar, Aunty Ros..beli kertas A4 yang tebal untuk front page assignment. Nak buat cantik2 konon. Kami pun beli la yang cantik dan ada bau wangi okay. Haa, ambik kau..ingat masih sekolah menengah ke nak buat fortfolio cantik2..Siap ada hiasan lagi kat luar kertas dan dibinding..Penghabisan, sekali lagi jadi mangsa gelak sakan oleh kengkawan..lecture hanya nak di staple jer okay..setakat beberapa helai tak perlu la dibinding..adooiii..kena lagi.Jess..jess.

Kisah Makan.

Berada di perantauan memang sesuatu yang menyedihkan bila kita tengah berada dalam proses menyesuaikan diri. Ada jugak la beberapa kali air mata ke-wanitaan aku tumpah bila mengenang keluarga yang jauh dimata.Cuma satu benda jer yang tak berubah..selera makan.hehe.

Nak dijadikan cerita..Seperti anak itik yang dilepaskan ke kolam, aku teruja jugak nak berjalan ke hulu ke hilir ngan member untuk menikmati kehidupan sebagai orang yang baru berdikari..kononnya..destinasi pertama mesti la shopping mall. Jujurnya aku jatuh cinta ngan Sabah..Perkara pertama yang kita harus lakukan bila nak berjalan sehari suntuk sambil menyukat kilometer shopping mall adalah anda mesti ada tahap kecergasan atau tenaga yang memberangsangkan..Untuk itu kita mesti MAKAN.

Uish..favorite aku jangan cerita. Nasi Ayam yang nyam2 okay..jadi kami pergi la mencari tempat dan mencuba...rasanya..kawkaw yam la..

Tak tahu la mana silap nya..tak lama lepas tu aku kerap benar ke tandas..dah macam pelanggan tetap gamaknya..Apa kena ye.? Makanan kat kampus ke luar yang bermasalah?..kerana tak nak pikir negative tapi ada jugak pikir..keracunan makanan ni.

Segera aku teringat ngan kata2 pujangga..kalau kita pergi tempat orang..kita akan mengalami kejutan budaya..Aku tak tahu pulak perut pun akan terkejut sampai begitu sekali..kalau perut tu ada jantung..mesti sekarang lemah jantung kan..huahuahua..aku buat lawak yang memang memberangsangkan..terserlah sisi bengong kat aku.haha.

Dalam 1st sem tu, 2 kali jugak la aku keracunan makanan..masa kelas la paling sedih.sampai bersimpang siur aku berjalan ketandas..naik kematu jugak punggung aku kat tandas..ada satu masa tu..mengalir jugak air mata sebab baru je sembuh dari keracunan kena lagi..hilang macho aku okay.

Bersambung...

P/s: Kisah benar pada zaman universiti. nak buat novel tentang diri-sendiri boleh tak.hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan