30 Ogos 2011

KEMATIAN- Kita tiada pilihan.

Kita hanya merancang dan Tuhan lah yang menentukan segalanya..itu memang benar..Bila ianya sudah berlaku kita sememangnya tiada pilihan melainkan menerima dengan hati yang terbuka..Ianya bukan seperti seseorang yang telah kita ketahui punya penyakit dan kita punya pilihan sama ada memilih untuk menghantarnya ke hospital ataupun memilh untuk menjaganya sehingga ke hembusan nafas terakhir..Selalunya ia berlaku bila kita sudah sehabis daya mencuba kerana kita tahu nyawa itu tiada gantinya bukan seperti patah kaki ada kaki palsu..

Kegembiraan kami sekeluarga di meja makan terhenti apabila mendapat berita bahawa ada saudara mara terdekat meninggal dunia..Sebelum mengetahui berita tersebut, kami merancang untuk pergi ke majlis hari jadi anak buah yang genap setahun pada 30 ogos ini..

Apa pilihan yang kita ada bila berhadapan dengan situasi sebegini..? Antara ucapan Takziah buat Arwah dan ucapan Tahniah untuk kanak2 yang genap setahun..Walaupun tiada pilihan..yang pasti kita harus menerima segalanya dengan hati yang terbuka..Pasti ada hikmah disebalik kegembiraan dan kesedihan yang kita lalui..

Walaupun tidak rapat dengan Arwah..cukupla dengan berdoa supaya roh nya ditempatkan bersama DIA yang mencipta kita..Buat si kecil yang baru melihat dunia.. 

"Perjalananmu masih jauh..teruskan berjalan sesungguhnya banyak tentang dunia ini yang kau belum tahu dan harus terokai.."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan