16 Ogos 2011

Perpustakaan TERBESAR diDunia..

Pernah tak korang membayangkan akan membaca buku kat perpustakaan yang tersangat la besar. Dapat rasakan tak bagaimana keadaan korang bila berada kat tempat yang besar bersama dengan jutaan himpunan buku kat depan mata..? Bagi yang memang suka membaca atau ulat buku, memang berkampung sakan la..kalau boleh bawa khemah..berkhemah la jawabnya..mesti seronok..hehe. Bagi pelajar sekolah mahu pun universiti, korang memang tak ada masalah punya la nak cari maklumat untuk assignment..Gerenti Tip Top la result korang..

Jom terjah TOP 3 Perpustakaan yang terbesar di dunia.

1. Libary of Congress (Washingtion DC, United States).

                                                                  Images : Googles

Satu perkara yang menarik mengenai perpustakaan ni bila melihat gambarnya ialah ianya cukup berseni dengan ukiran patung-patung yang ada disekelilingnya. Ditambah lagi dengan jutaan himpunan buku yang tersusun, memang menarik. Untuk pengetahuan, perpustakaan ni mempunyai 144 juta koleksi yang merangkumi buku, risalah, carta, manuskrip, gambar bergerak, gambar, rakaman dan gubahan muzik. Banyak bukan..?

Ada sedikit sejarah mengenai perpustakaan ini, yang mana ianya pernah musnah disebabkan perang yang berlaku pada tahun 1812.  Selepas kejadian tersebut, Mantan Perdana Menteri US, Thomas Jefferson memutuskan untuk menyumbang koleksi bukunya bagi tujuan memulakan perpustakaan yang baru dan oleh yang demikian, bangunan perpustakaan yang ada sekarang dinamakan sempena nama beliau bagi mengenang jasanya. Kalau korang nak baca dengan lebih lanjut pasal sejarah perpustakaan ni boleh baca kat SINI

2. National Library of China (Beijing, China).

                                                               Images : Googles

 Perpustakaan di China ini mula dibina pada tahun 1909 dan telah melalui beberapa fasa perubahan dalam pembaik pulih untuk membesarkan lagi ruang yang sedia ada dan menambahkan bilangan koleksinya. Antara khazanah berharga yang terdapat pada perpustakaan ini termasuklah inskripsi tulang binatang, cengkerang kura-kura dari Dinasti Shang, serta Manuskrip Dunhuang. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perpustakaan ini, korang boleh membaa nya kat SINI.

3. Library of the Russian Academy of  Sciences ( St. Petersburg, Russia).

                                                                Images : Googles

Perpustakaan ini pula ditubuhkan pada tahun 1714 dan bertempat di Saint Petersburg. Perpustakaan ini juga telah menghimpunkan jutaan buku yang terdiri daripada pelbagai koleksi. Semestinya sangat mendamaikan bila membaca buku kat sini sebab boleh melihat pemandangan yang indah kat luar. Jumlah buku yang terdapat pada perpustakaan ini adalah kira-kira 22 juta. Memandangkan jumlah buku ni akan bertambah dari masa ke semasa, jadi tak hairanlah kalau ianya dapat menyamai jumlah penduduk kat Malaysia. Cayalah..

P/s: Aku tergerak nak tulis pasal ni, sebab aku suka mengumpul fakta daripada keratan akhbar..Jadi, aku berkongsi la serba sedikit mengenainya dan tidak lupa jugak cari maklumat lebih tentangnya kat Internet. Enjoy Reading!!^__^.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan